Locaties Sluizen en Bruggen
Beweegbare Brug
Verplicht voor bord stil te houden
Tilburg014
Animatie Draaibrug
95_sluizen_bruggen_150
Tilburg017
Sphere-Equiretangular-160x1
Arbeid en Welvaart Man202
Bolpanorama's bezichtigen op iPhone-iPad

Bajonetsluis anno 2009

De vijf sluizen in het Wilhelminakanal zijn van oorsprong allemaal bajonetsluizen, waarvan sluis I (Oosterhout) sluis III (Tilburg) tweetraps zijn en sluis II (Tilburg) sluis IV (Haghorst) sluis V -keersluis- (Lieshout) eentraps. In 1972 is Sluis I (Oosterhout) vervangen door een moderne eentraps-sluis, bij sluis V (Lieshout) bestaat de sluis functie niet meer - wanneer dit uitgevoerd is onbekend - de sluisdeuren zijn verwijderd en is aangepast voor de doorvaart. Een bajonetsluis is een met brede kolk en 'verspringende' sluisdeuren. D.w.z. dat het ene stel deuren zoveel mogelijk aan bakboord en het andere stel zoveel mogelijk aan stuurboord (of omgekeerd) geplaatst is.. 

Bajonet Sluis III - Tilburg 1916-1917 (2)

Sluis III (1916-1917) tweetraps Bajonet sluis - Tilburg

Sluis I - Oosterhout 1972

Sluis I (1972)  moderne sluis - Oosterhout

Sluis V - Lieshout 1922 (2)

Sluis V (1922) is een keersluis die is omgebouwd voor de doorvaart - Lieshout

Bajonet Sluis II - Tilburg 1918 (2)

Sluis II (1918)  Eentraps Bajonet Sluis - Tilburg

Bajonet Sluis IV - Haghorst 1921 (2)

Sluis IV (1921)  Eentraps Bajonet Sluis - Haghorst

Sluis, schut = kunstwerk, dat tot doel heeft het waterniveau, aan één der zijdes van de sluis, te handhaven of onder controle te kunnen houden.

sluisdeur, schutdeur, deur = constructie, waarmee de opening in het sluishoofd afgesloten kan worden, waarin schepen een hoogteverschil tussen twee wateren kunnen overbruggen. 

Email adres van André Wils
[Home] [Oosterhout] [Tilburg] [Haghorst] [Beek en Donk] [Bediening] [Geschiedenis] [Opening] [Arbeid en Welvaart] [Bajonetsluis anno 2009] [Bruggen] [Index]

(C) copyright j.w.a.a. wils - www.andrewils.nl